TEAM GK / 2022 — Ongoing

ETT ÅR MED GK.

GK har tagit fram en koncernstrategi, G-Kraft, med ambitionen att bli Skandinaviens starkaste varumärke i sin bransch 2025. Ur strategin har konceptet “Team GK – Handlingar som räknas” utformats.

Målsättning

Den övergripande målsättningen var att stärka arbetsgivarvarumärket GK i Sverige, Norge och Danmark, som i sin tur även påverkar koncernens ambition. Budskapet som genomsyrat kampanjen har tagits i noga beaktning utefter GK:s värderingar, identitet och personlighet:

  •   Team GK – handlingar som räknas
  •   Nästa generation
  •   INA – Inkluderande, nyfikna och ansvarstagande

För att mäta kampanjens utfall har SMW Group tagit hänsyn till några huvudsakliga KPI:er. Vi har därför undersökt om antalet ansökningar till aktuella tjänster förändrats, om deras följarskara på sociala medier vuxit och om antalet klick på GK:s karriärsidor ökat.

#TeamGK

Utmaningar

GK, med sina rötter i Norge, har en stark etablering i sitt hemland men är inte lika välkända i sina grannländer Sverige och Danmark – något som påverkat kanalstrategin. Andra aspekter som påverkat strategin har varit befolkningsstorleken i vardera land, men även hur det digitala beteendet skiljer sig mellan de nordiska länderna. 

I kampanjen hade vi fyra olika målgrupper med olika intressen och digitala beteenden att ta hänsyn till. Allt från nyexaminerade ingenjörer och hantverkare, till seniora och mer erfarna personer inom samma bransch. Det här blev även något som gjorde att de visuella framträdandet inte var detsamma för de olika målgrupperna.

Strategi

Strategin var att kommunicera en helhetsupplevelse om Team GK – vilka de är, hur det är att jobba där och till slut få potentiella kandidater att vilja söka jobb där. 

För att öka medvetenheten om GK har deras Employer Branding-video marknadsförts på flera sociala medier. Eftersom delar av videon skulle återkomma under kampanjens gång, var det av största vikt att skapa medvetenhet kring både filmen och budskapet från början. På så sätt väcktes ett intresse för GK som arbetsgivare över (nästan) hela Norden. 

För att nå rätt målgrupp med rätt budskap skilde sig kanalstrategin beroende på intressen, digitala beteenden och erfarenhet. Med riktad annonsering för en yngre målgrupp tillkom kanaler såsom TikTok och Snapchat, medan de äldre målgrupperna fokuserade mer kring Linkedin och Facebook. 

Vi har varit extra nöjda med samarbetet - vi upplever att vi är ett team snarare än kund och leverantör. Resultatet har därför också blivit nära vårt arbetsgivarvarumärke. Samtidigt har de verkligen levererat mätbara resultat som har fått stor uppmärksamhet och erkännande från GK:s ledning.

Introduce

Vi introducerar GK som företag för att skapa en medvetenhet om organisationen och ett intresse för arbetsgivarvarumärket. Målet är att det tydligt ska framgå vilka GK är och vad de står för. Med hjälp av det framtagna budskapet använde vi oss av begreppen “Team GK”, “Handlingar som räknas” och “för nästa generation” genom kampanjens första fas. 

Imagine

I nästa steg riktar vi oss till publiken som redan sett första kampanjen och interagerat med den på något vis. Här handlar det om att få publiken att föreställa sig hur det är att jobba på GK. Vilka värderingar står de för? Hur ser en arbetsdag ut? Kampanjen länkas därför vidare till en landningssida som innehåller en Employer Branding-artikel om personerna bakom GK – Team GK. 

Impress

Vi låter helt enkelt publiken lära känna de som arbetar på GK. Vi blir mer personliga och låter ambassadörer kliva fram i strålkastarljuset, där de får berätta med sina egna ord om hur det är att jobba på GK. Deras resa dit, och varför de stannat. Utöver huvudartikeln kan man via landningssidan läsa sig till kortare intervjuer med olika ambassadörer, från olika områden, med olika erfarenheter.

Interact

I den här delen ville vi uppnå flera saker. För det första: påminna publiken med en re-targetingkampanj av den första delen – en reminder, helt enkelt. Därefter var målsättningen att rekrytera. Öka konverteringar till ansökningar. Det har blivit dags att söka jobb på GK.

Så här gick det

1 %

ökning antalet följare på sociala medier

1 %

fler kandidater som ansökt

1 %

ökning i antal besök på hemsidan

Ett par ord om från Team GK:  

Caroline

HR chef

Vi upplevde att SMW gick långt för att uppfylla våra förväntningar vid starten av vår första gemensamma skandinaviska employer branding-kampanj – och detta återspeglas i resultaten.

Vi kan tryggt rekommendera SMW som samarbetspartner när det handlar om rekrytering via sociala medier och arbetsgivarprofilering. Här får du ett dedikerat team som levererar enligt överenskommelse, vågar utmana och, inte minst, är trevliga att arbeta tillsammans med.

 

Nyfikna på vad vi kan göra för er?

Ta kontakt!

Göteborg
Masthamnsgatan 21 413 27
Telefon: 073-990 72 04
Email: info@smwg.se

Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

Tack för din beställning!

Vi återkommer med annonsutkast inom 24 arbetstimmar.